Співробітники супермаркетів та магазинів не мають права змушувати покупців оплачувати пошкоджений чи розбитий товар – вони можуть лише зафіксувати факт пошкодження майна. Однак це стосується лише тих випадків, коли псування товару відбулося випадково.
Це пояснили експерти “Захисту прав споживачів”. Там зазначили: за ст. 17 Закону України “Про захист прав споживачів”, забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Відповідно, “ніхто не може змусити вас сплатити пошкоджений або розбитий товар”.
“Якщо товар пошкоджено ненавмисне – тоді законодавство на боці споживачів. Згідно зі ст. 323 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Адже покупець не власник, поки не заплатить за товар”, – зазначили експерти.
Водночас, зазначається, якщо представники закладу наполягають на вині клієнта, то мають довести її в суді – адже самостійно стягувати такі виплати вони не мають права. Покупцям у такому разі слід викликати поліцію.
“Рекомендуємо суб’єктам господарювання врахувати можливі ризики пошкодження товару під час його розкладання, покупцям бути обережними, а у разі виникнення спірних ситуацій викликати поліцію”, – підсумували експерти.
У супермаркетах можуть обважити
У супермаркетах та інших закладах торгівлі можуть обважувати своїх покупців. Для цього використовуються ваги, які не пройшли повірки. Однак це є порушенням прав споживача, а тому покупці можуть звертатися зі скаргою до Держпродспоживслужби чи суду.
“Купуючи товар, що підлягає зважуванню, звертайте увагу, чи засоби вимірювальної техніки мають повірче тавро. Якщо ні, то покупець має право вимагати у продавця документи, що підтверджують проходження засобами вимірювання періодичної повірки”, – розповіли експерти “Захисту прав споживачів”.
Якщо ж товар продається на ринку, наголошується, що можна звернутися до його адміністрації – щоб та надала вимірювальні прилади. Адже за правилами торгівлі на ринках “адміністрація зобов’язана забезпечувати продавців засобами вимірювальної техніки”.
Якщо справність вимірювального приладу не підтверджена, ваші права як споживача виявляються порушеними. У зв’язку з цим можна звернутися:
- до Держпродспоживслужби;
- суду.
Як повідомляв OBOZ.UA, інформація на ціннику товару має бути точною, зрозумілою, лаконічною і не вводити в оману покупця. Наприклад, з неї має бути зрозуміло, за яку вагу зазначена ціна. Порушення цих правил магазинами і супермаркетами може стати причиною для притягнення їх до відповідальності.
Джерело: OBOZ.UA