Вартість базових мобільних тарифів в Україні нині співставна з цінами в сусідніх країнах – однак суттєво відрізняється за наповненням. Зокрема, українські оператори пропонують більші обсяги інтернету та хвилин за менші гроші, аніж їхні європейські конкуренти.
Водночас у перерахунку на середню зарплату мобільний зв’язок для українців залишається одним із найдорожчих у регіоні. Але місцевий ринок все одно є одним із найконкурентніших і найбільш клієнтоорієнтованих у Європі.
Чому український мобільний зв’язок так дорого коштує, чи кращою є ситуація в Європі, чи зростатимуть тарифи та як обрати найбільш вигідну пропозицію – читайте в матеріалі OBOZ.UA.
Скільки коштують базові мобільні тарифи в Україні та сусідніх країнах
Щоб порівняти вартість мобільного зв’язку, ми проаналізували найдешевші базові тарифи трьох провідних операторів України та найпопулярніших операторів сусідніх країн.
Україна
Сусідні країни
Де “найвигідніший” мобільний зв’язок
Таким чином, аналіз базових мобільних тарифів у регіоні продемонстрував значні відмінності у ціновій політиці та обсягах послуг. Це свідчить про глибоку диференціацію мобільних ринків, їхньої конкурентоспроможності та економічних умов.
Лідерство ж за обсягом послуг утримує Україна. Її оператори пропонують:
- Найбільші пакети мобільного інтернету.
- Значну кількість хвилин за помірну ціну.
Зокрема, lifecell вигідний через великий пакет хвилин і даних, а Vodafone – через міжнародні хвилини.
Загалом, мобільний зв’язок у сусідніх державах значно дорожчий. Особливо у Словаччині та Угорщині.
У якій країні мобільний зв’язок коштує найменше
Щоб зрозуміти, де базові мобільні тарифи найнижчі, ми вирішили порівняти їх із середніми зарплатами відповідних країн – аби визначити, скільки звичайний громадянин може купити на свої кошти найдешевших тарифних пакетів.
Сусідні країни
Україна
Як повідомили в Держстаті, у серпні середня зарплата в Україні склала 25 911 грн. Відповідно, звичайний українець може на неї купити:
- 74 пакети найдешевшого базового тарифу “Київстару”.
- 81 пакет Vodafone.
- 86 пакетів lifecell.
Таким чином, можна дійти висновку, що порівняно зі своїми сусідами українці фактично можуть придбати найменшу кількість пакетів із найдешевшими базовими мобільними тарифами. Проте наповнення цих тарифів залишається досить конкурентним.
Іншими словами, навіть за обмеженої купівельної спроможності українці отримують доступ до порівняно якісних та функціональних мобільних послуг. Це свідчить про те, що ринок мобільного зв’язку в Україні є конкурентним і ефективним, а основна проблема полягає не стільки в доступності послуг, скільки в економічних можливостях абонентів для їхнього придбання.
Чому в Україні дорогий мобільний зв’язок
Головною ж причиною дорогого мобільного зв’язку в Україні, розповів OBOZ.UA телеком-аналітик Олександр Глущенко, є повномасштабна війна. Адже, пояснив він, через неї в ціну будь-якого товару – не лише мобільних тарифів – “закладаються проблеми” з:
- Логістикою.
- Персоналом.
- Енергонезалежністю та енергостійкістю.
“Якщо, умовно, будь-яка країна опиниться в тих самих умовах, що й Україна, то їхні мобільні оператори також підвищуватимуть ціни. Бо закладатимуть фактор війни – тобто знищення інфраструктури, її відновлення, встановлення на базових станціях акумуляторів, генераторів, сонячних панелей і будь-яких джерел альтернативної електроенергії”, – пояснив експерт.
Операторам довелося вкладатись в енергостійкість
Він акцентував: усі мережі в світі будувались “під мирне життя”. Тобто розраховуючи щонайменше на стабільне енергопостачання.
І саме тому, наголосив експерт, коли почалися перші блекаути, всі оператори в Україні зіткнулися з проблемою живлення. Оскільки, пояснив Глущенко, навіть наявні акумулятори “встановлювалися на випадок короткочасних вимкнень”.
“Тобто на 10-30 хвилин. І стан їхній був таким, що вони не були готовими до роботи в умовах блекаутів“, – констатував експерт.
Відповідно, пояснив він, операторам довелось вкладатись у енергостійкість, що не могло не позначитись на тарифах, адже:
- З одного боку, обладнання доводиться закуповувати дороге, оперативно і у великій кількості.
- З іншого – треба вкладатись у його обслуговування.
Утім, визнав Глущенко, це дало результат. Адже українці тепер залишаються на зв’язку навіть під час екстремальних обставин.
“Іноземці дуже дивуються: електрики немає, а інтернет є. У нас, напевно, найбільш стійкі й захищені мережі”, – запевнив він.
Дорога логістика
Іншим фактором, котрий позначився на тарифах, пояснив Глущенко, є дорога логістика. Річ у тім, що через війну для доставки того ж обладнання оператори змушені використовувати переважно дорогий автомобільний транспорт.
“У нас дуже багато ланцюжків постачання змінилися або знищені. І кожна побудова нового ланцюжка – це додаткові гроші. Тепер треба везти фурами, а пальне здорожчало. І всі ці витрати, звісно ж, закладаються в тарифи”, – констатував він.
Тарифи зростатимуть
Відповідно, констатував експерт, українцям слід бути готовими до того, що оператори не фіксуватимуть вартість своїх тарифів – і ті зростатимуть. Адже:
- З одного боку, це пов’язано з оновленням послуг, сервісів і собівартості.
- З іншого, “бізнес є бізнес, і ніхто не відмовиться від можливості заробити”.
“Наприклад, той тарифний план, яким я користуюсь, поки не здорожчав. Але я бачу, що інші пропозиції дорожчають. Тож очікувано, що рано чи пізно мій тариф також підвищиться на якийсь відсоток у ціні”, – визнав Глущенко.
Втім, зазначив він, підвищення тарифів є “поступовим процесом”. Тож одночасного подорожчання всіх пропозицій на ринку очікувати не варто.
Як формуються мобільні тарифи
Загалом же, пояснив Глущенко, формування мобільних тарифів досить просте. За його словами, до них:
- Закладається собівартість тих послуг, які включені в тарифний план.
Тобто дзвінків, повідомлень, мобільного інтернету тощо.
- Додаються податки та маржа.
“Так маємо тариф. Зазвичай формула не змінюється. Будь-які зміни, будь-які покращення, будь-які додаткові послуги, які включають у тарифний план, – за все це треба платити. Інакше це буде не бізнес, а меценатство”, – констатував він.
В Україні більше “демократії”, ніж у Європі
Разом з тим, зазначив експерт, український ринок мобільного зв’язку значно відрізняється від європейського – у т.ч. ринку країн-сусідів. Так:
- У Європі, за його словами, зазвичай абонента змушують підписати контракт на рік-два або й більше.
“І не так просто з цього контракту зістрибнути. Бо якщо ти підписав контракт, тобі можуть сказати, мовляв, ми не проти, щоб ти пішов від нас до когось з конкурентів, але було б непогано, щоб ти там якісь штрафи сплатив або пеню, або компенсував наші недоотримані прибутки”, – пояснив Глущенко.
- В Україні ж головним його правилом є “платиш – користуєшся, не платиш – не користуєшся”.
Тобто умови набагато демократичніші й більш клієнтоорієнтовані.
Причиною ж цього, за його словами, є те, що українські оператори працюють в умовах високої конкуренції. Тоді як у Європі “телеком завжди був монополізованим”.
“Найчастіше це була колишня державна компанія, тож приватна конкуренція була досить слабкою. Натомість, коли у тебе багато гравців, вони не можуть між собою домовитися і зробити картельну змову”, – розповів експерт.
Чому українцям “дають” так багато мобільного інтернету
Ще ж однією особливістю українського ринку, за його словами, є велика кількість гігабайтів, які надають своїм абонентам наші оператори. Причина ж цього, за словами Глущенка, криється в тому, у яких умовах розвивався український мобільний інтернет.
“Мобільні оператори конкурували передусім з операторами фіксованого зв’язку. Тож вони обрали модель, за якої заробляли на голосовому зв’язку, а інтернет був дешевим”, – пояснив він.
Сама ж ця конкуренція, за його словами, виникла через низький поріг входу на ринок провайдингу. Річ у тім, що, на відміну від Європи, пояснив експерт, у нас “був дуже дешевий вхід на ринок”.
“Умовно кажучи, будь-хто міг будувати мережу. Для цього треба було просто зареєструватися – і все. Не було жодних ліцензійних зборів та інших перепон. Держава на них не звертала увагу – і вони потихеньку будували собі мережі”, – розповів Глущенко.
Останнє, за його словами, й стало головною силою українського телекому. Адже велика кількість гравців породжує конкуренцію, яка, зі свого боку, змушує компанії розвиватись.
“Якщо, умовно, ти не підготувався до блекаутів, то твої абоненти підуть до того, хто підготувався. Ринок усе розставить на свої місця”, – констатував експерт.
Який мобільний тариф обрати
Для того ж, щоб обрати найбільш вигідний тариф саме для себе, радить Глущенко, слід чітко зрозуміти, що саме вам потрібно від мобільного зв’язку. Тобто:
- Якими послугами ви користуєтесь найчастіше.
- Які взагалі не використовуєте або користуєтесь мінімально – аби банально не платити за них “зайві” гроші.
“Наприклад, я дуже мало телефоную, оскільки переважно спілкуюся в месенджерах, тож мені потрібен інтернет. Відповідно, я обрав тариф, у якому мінімум хвилин, але максимальний обсяг інтернету”, – пояснив експерт.
Джерело: OBOZ.UA



