Бразилія почала зменшувати свою залежність від російського дизельного пального через вплив нещодавніх санкцій США. Згідно з офіційними торговельними даними, частка Росії на ринку, яка становила 60% усього імпорту дизелю в Бразилії у першій половині 2025 року, у жовтні впала до 17%.
Про це пише Financial Times. Це відбувається на тлі спроб Бразилії налагодити відносини зі США після дипломатичної кризи, спричиненої на початку цього року введеним Дональдом Трампом 50-відсотковим митом на бразильські товари.
Незабаром після цього Вашингтон ввів додаткове 25-відсоткове мито для Індії за купівлю російської нафти, що викликало побоювання, що Бразилія може зазнати подальших санкцій.
Як Бразилія підсіла на російську дизельну голку
Незважаючи на те, що Бразилія входить до десятки найбільших світових виробників сирої нафти, брак потужностей для переробки робить її залежною від імпортних поставок, які забезпечують приблизно третину її споживання дизельного палива.
За деякими оцінками, імпорт палива з Росії в цю південноамериканську країну зріс з 95 млн доларів у 2022 році до 5,4 млрд доларів у минулому році, що дозволило їй заощадити майже мільярд доларів.
Коли російські продавці почали пропонувати знижки на сиру нафту та нафтопродукти через санкції та обмеження цін з боку США, ЄС, G7 та країн-союзників, бразильські імпортери палива скористалися цією можливістю.
У 2023 році Росія обігнала США та стала провідним постачальником дизельного палива для країни. За даними Центру досліджень енергетики та чистого повітря, лише Туреччина закупила більше палива у Москви за перші дев’ять місяців цього року.
Загалом, згідно з офіційними торговельними даними, з початку 2023 року Бразилія заплатила за дизельне паливо з Росії 13,6 млрд доларів. Зважаючи на попередні санкції, такі закупівлі були дозволені за умови дотримання покупцями детального переліку правил, зокрема, щодо доставки.
Бразиліа зазвичай виступає проти економічних санкцій, якщо вони не будуть схвалені Радою Безпеки ООН. Країна має стратегічні відносини з Москвою, партнером у БРІКС. Росія також є основним постачальником добрив для сільськогосподарського сектору цієї південноамериканської країни.
Як змінюється ситуація
Згідно з даними Wood Mackenzie, у серпні 2023 року знижка на російський дизель, що поставляється до Бразилії, порівняно з продуктом з узбережжя Мексиканської затоки США, досягла піку в 16%. За підрахунками компанії, нижчі ціни забезпечили Бразилії щорічну економію близько 500 млн доларів у 2023 році та 400 млн доларів у минулому році. Однак, за даними консалтингової компанії, зараз цінова різниця “практично зникла“.
“Імпорт російського дизельного палива вже втрачає оберти в останні місяці, поступаючись місцем переважно імпорту з США та Індії, а також деяким вантажам із Саудівської Аравії та Оману”, – зазначив Родріго Джейкоб, аналітик Wood Mackenzie.
За його словами, нові санкції проти російських нафтових компаній призвели до зростання операційних витрат на тіньовий флот і страхування, особливо для перевезень на великі відстані.
За даними Wood Mackenzie, експорт російських нафтопродуктів до Бразилії здійснюється з портів Балтійського моря, де на нафтопереробні заводи “Роснефти” та “Лукойлу” припадає близько 40% обсягів поставок. Зважаючи на це, нові санкції, ймовірно, ще більше загальмують поставки дизельного палива.
Джеремі Панер, колишній чиновник США, відповідальний за санкції, заявив, що останні запроваджені обмеження є більш жорсткими, ніж попередні.
“Якби я був бразильською компанією, я б довго і ретельно думав над імпортом російського дизельного палива, оскільки Трамп міг би використати це, щоб покарати Бразилію”, – додав він.
Як повідомляв OBOZ.UA, Австралія з 2023 року імпортувала понад 3 мільйони тонн російських нафтопродуктів через схему з “переробкою” у Сінгапурі, що дозволило обійти санкції. Така ситуація означає, що російські нафтові доходи продовжували зростати, попри офіційну політичну підтримку України.
Джерело: OBOZ.UA



